Vítejte na (ne)profesionální stránce profesionálního lenivce a ochlasty. Pokud Vás zajímá Linux jako celek a věci jemu blízké, tak určitě je tento web určen pro Vás. Pokud, ale nejste příznivci free OS, naleznete tu i vy něco pro Vás a Vaše potěšení. Jak jsem už naznačil ze začátku, tak web je tvořen (ne)profesionálně profesionálním lenivcem a alkoholikem. Tím bych se chtěl omluvit za případné chyby ve scriptu nebo neprofesionálnost článků. Taky se omlouvám za anketu, která je vložena příkazem iframe na jinou stránku-o tomto si můžete přečíst zde .
Články |
Fanánkovi "červi v kině" |
|
Asi tak před třemi dny jsem jako obvykle zapínal počítač k rutinní práci jako je psaní a zdokonalování se v programu Gimp. Tentokráte jsem místo SuSu použil OS Windows XP profesional, v domnění, že, využiji své prográmky, které jsou nevyužity. Tak tedy jsem Vybral z bootovací nabídky Windows, ale byla to chyba, která se za chvíli projevila. Naskočilo mi na černé velké obrazovce error, že chybí soubor NTFS, už to se mi zdálo divné, ale další den jsem tedy vzal a ze svého notebooku jsem tento soubor zkopíroval na disketu. Windows jsem spustil z bootovacího cédéčka, a ten soubor jsem tam nahrál. Po dalším restartování počítače to vypadalo, že přeci jsem tuto chybu odstranil, ale pouze zdání klamalo. Jak jsem později zjistil, tak z Winů zmizel i ovladač od grafické karty a další důležité věci. Takže jsem tedy neváhal a zavolal jsem odborníka, který řekl, že Winy jsou velmi problémové OS(což mi jenom dokázal, že můj názor na Winy je pravdivý). Potom také řekl, že vlastně nejsou stavěny na tolik programů, kterých mám , a že to bylo jen otázkou času, kdy zkolabují. Na to jsem mu odvětil, že používám SuSe Linux, ale Winy jsou pro zbylé členy rodiny, kteří nezdílí stejné přesvědčení a názory ohledně OS.
Plyne z toho jenom to, že Windows je určen pro důchodce a nemohoucí lidi, kteří svůj osobní počítač používají jenom k tomu, aby si na něm zahráli hry nebo napsali pár emailů.
Co to vlasně je to SEO? Je to optimalizace pro vyhledávače, které Vaši stránku naleznou a zařadí na určitou pozici podle propracovanosti a dostupnosti. Proto ti, kteří mají weby tvořeny celé ve flashi nebo pomocí rámců a jejich nadpis je Nová stránka1, jejich webu nemohou být úspěšné. Proto se taky doporučuje tvořit stránky, které nejsou graficky moc zatížené aby při jejich načítání nenastalo to, že není nic vidět , protože pozadí a barva textu jsou totožné.
Na čem vlastně záleží při SEO optimalizaci? Uvádí se, že kdysi některé vyhledávače měly problémy zpracovat adresu která je tvořena pomocí příkazu include() nebo require(). Doporučovaly se odresy které neměly za indexem otazník. TEDY:
adresa tvořená pomocí include() a require() http://vujtas.wz.cz/index.php?stranka=historie adresa tvořená bez příkazů include()... http://vujtas.wz.cz/historie.php (.html) nejlepší možnost adresy http://vujtas.wz.cz/historie |
Nyní ke grafické části. Největší peklo je sám o sobě flash, nedoporučuje se vůbec a když už ano, tak jen jako logo. Na každé stránce by měl být CSS styl. Když je pozadí tvořeno obrázkem, tak by se mělo nastavit barevné pozadí tak, aby nebylo stejné jako barva písma, kdyby kdyby se tak neučinilo, stránka by byla na pár sekund nečitelná a to by návštěvníka jistě nepotěšilo.
Dostáváme se teď k problematice rámců, kdysi i tento web byl tvořen skupinou rámců. Bylo to totiž nejlehčí na opravu kódu. Nyní se používá místo toho v php příkaz include() nebo require(). Vyhledávače tyto nešvary s rámci neuměly vyřešit a tedy byla malá pravděpodobnost, že při vyhledávání narazil někdo na vaši stránku. Pravděpodobnost byla téměř nulová. Při vložených rámcích tzv. iframe, to bylo jiné ty se používají doteď. Můžete si všimnout, že já ho mám použito u ankety.
A nyní přicházíme k poslední problematice a ta je asi nejčastější a tou problematikou jsou nadpisy stránek. Právě, že lidi netuší, že vyhledávače lpí na nadpisech a když tam má někdo místo nadpisu napsané nová stránka nebo podobné výrazy, tak bohužel jeho stránka asi úspěch mít nebude.
Tímto jsem naznačil a napsal nejdůležitější věci ohledně tvorby webu. Určitě jsem něco zapomněl, takže se omlouvám, případně to opravím, kdyby někdo mě upozornil.
Asi tak před půl rokem nabídl server Webzdarma možnost zvětšení schránky na 150 mb, s podmínkou, že na každé stránce se bude zobrazovat lišta s jejich reklamou. Zaslepen zvětšením schránky jsem nemeškal, a ihned jsem si tuto službu aktivoval. Teď ale zjištuji, že to byla veliká chyba, totiž nač mi je 150 mega, když při použití příkazu iframe se nahoru rámce vloží lišta wz Takže nastal problém s mou anketou, kterou jsem měl zprvu uloženou na své stránce, ale pod náporem těchto chyb jsem ji přemístil na stránku Čtenářskýdeník.kvalitně.cz. Jediné do čeho neumí Webzdarma strčit svou lištu je do příkazu include(), tedy, že se neumí vypořádat s vloženým obsahem pomocí tohoto příkazu, který mne zachránil. Alespoň teď nemusím dělat navigaci jiným způsobem. Takže radím, ti co udělali tuto chybu taky, tak buď použijte příkazu include() a vložte ho do div vrstvy nebo vložte anketu na jinou stránku.
Gimp je volně stáhnutelný program z dílný distribucí Slackware. Jede jak na OS Windows x.x tak na Linuxových distribucích. Jeho hlavní výhoda je ta, že je zdarma, tím vlastně předhání všechny programy. Taky oproti třeba PSP má už v sobě docela povedené loga, které se dají použít jako hlavní logo webu. Zvládá také šum, redukci červených očí a mnoho dalších věcí. Zajímavou věcí, kterou si cením je změna polohy jakéhokoliv tělesa, jak už textu, tak obrázku, dokáže ho nastavit podle polohy X,Y, tak jak chcete vy, tudíž je to velmi výhodné. Taktéž na Linuxových verzích přepisovat zdrojový kód k obrazu svému. Jeho funkce se mi zdají velmi povedené, zvládne ho i začátečník, který se v životě nesetkal s tímto programem.
Za minimální náklady maximální účinnost
Jistě znáte videoklip Průša od kapely Hagen Baden nebo alespoň videoklip Zelená od kapely Tři sestry. Co mají tyto dva videoklipy společné? Nejen to, že tyto dvě kapely jsou si skoro totožné, ale hlavně to, že na tyto dva videoklipy byly naloženy minimální náklady, čas a další věci, které omezují ,,kvalitu videoklipů". U těchto dvou neplatilo, že čím lepší aparatura, místo...tím lepší klip. Právě, že lidi zaujaly svými zajimavými, někdy vtipnými pasážemi, které doprovázel mohutný, zpěv Lou Fanánka Hagena. Ve videoklipu Průša je úchyl vystupoval František Sahula v roli Průša je úchyl, a jestli si pamatujete tak na ČESKÉ TELEVIZI tento videoklip dlouhou dobu obsazoval první příčku jak v čele sledovanosti, tak v čele populárnosti. Videoklip byl natočen za hrůzostrašných podmínek, za velice krátkou dobu.
To videoklip Zelená byl natočen taky velice krátce, ale s tím rozdílem, že byl celý černobílý a točil se skoro celý v hospodě na Kovárně(tuším, že dva dny před zavřením té pravé Kovárenské). A tak hudba je doprovázena kovárenskými pitkami, ve kterých vystupují jak členové Tří sester, tak tamější alkoholici a taky pár slečen. Ta co si zahrála Fanánkovu manželku Byla asi Kristýna, ty další jsem stěží určil, takže tedy nebudu zde šířit mylné informace(těch je tu už i tak dost). Jde v tomto videoklipu vidět tehdejší elán a nasazení pro věc, kde členové souboru pijí ,,jak o dušu" a některé grimasy jsou opravdu zajímavé. Tato píseň patří mezi ty nejlepší, které kdy Tři sestry natočili, ono skloubili jak alkoholismus, tak rytmicky výborné pasáže, tak text, který měl hlavu a patu.
Hagen Baden-Průša
Tři sestry-Zelená
Použití tabulek kaskádových stylů
Při použití tabulek
kaskádových stylů (Cascading Style Sheets - CSS) se
odděluje design od vlastního obsahu internetových
stránek. Definice grafické podoby celého webu se
přesouvá do souboru, který obsahuje definici CSS. Toto
oddělení designu od vlastní webové stránky má hned
několik výhod:
ve zdrojovém kódu stránky nejsou obsaženy "zbytečné"
značky vytvářející vlastní design, velikost souboru je o
tyto značky menší a s tím souvisí větší rychlost
načítání stránky
tabulka kaskádových stylů je uložena v cache paměti
počítače a načítá se pouze při změně tohoto souboru
při tvorbě nového grafického zpracování celého webu
změníte pouze soubor obsahující definici styl
Česká soda, znáte snad lepší českou šou?
Lexikální význam tohoto výrazu proměnná naznačuje, že tato programová vlastnost dokáže měnit svou hodnotu. Hodnota, kterou může proměnná obsahovat, je odvozena od datového typu proměnné. Například pro práci s celými čísly se v jazyce visual basic velice často používá datový typ INTEGER. Pokud tedy vytvoříme proměnnou (neboli deklaraci) uvedeného datového typu, budeme moci do této proměnné vkládat libovolná celá čísla, která jsou podporována použitým datovým typem proměnné. Uvedená celočíselná proměnná však může obsahovat jenom celá čísla, není tedy možné do proměnné tohoto datového typu přímo vložit například textový řetězec. Jazyk VB však nepodporuje vložit do proměnné typu INTEGER textovou hodnotu, ovšem tato hodnota musí být nejdříve převedena do číselné podoby, což znamená, že do proměnné již nevkládáme textovou, ale numerickou hodnotu. Převod hodnot mezi různými datovými typy obstarávají konverzní mechanizmy, které zatím neumím moc popsat.
Vytvoření proměnné Dim a As double a=cdbl(text1.text) nebo také při použití INTEGER Dim a As integer |
Deklarační příkaz Dim je složen z několika podstatných částí. Toto slovo je základem deklaračního příkazu. Pokud zadáte klíčové slovo Dim, visual basic víž, že chystáte deklarovat proměnnou určitého datového typu. Jméno proměnné je druhým elementem deklaračního příkazu a nazývá se tak pojmenování proměnné. Název proměnné slouží k identifikaci proměnné z hlediska programovaného kódu a programátora. Pokud programátor proměnnou vhodně pojmenuje, dokáže se svém zdrojovém kódu lépe vyznat. V jedné vymezené části programovaného kódu, například v proceduře Sub, může programátor použít pouze jednu proměnnou se stejným názvem. V našem případě tvoří název proměnné malé písmo a, což je sice pro jednoduchou ukázku vhodné pojmenování, ale ani zdaleka nevyhovuje správným zásadám pro pojmenování proměnných. Ve VB nerozhodují malá ani velká písmena tzn. XYZ=xyz.
Slovo As je tzn. klauzule a je důležitá zejména proto, že uvádí datový typ proměnné. Jak jsem již napsal, tak každá deklarovaná proměnná je proměnnou jistého datového typu. Prostřednictvím klíčového slova As a následujícího názvu požadovaného datového typu lze účinně vymezit rozsah hodnot, které bude možné později do deklarované proměnné uložit.
Nazev datového typu určujeme za klíčovým slovem As deklaračního příkazu. Integer se používá vesměs pro práci s celočíselnými hodnotami. V ukázce ale použijeme typ Double, který je podle mne lepší, protože má dvojnásobnou přesnost a má pohyblivou řádkovou část a velký rozsah. Obsazení paměti pro použití datového typu Double je 8 bytů.
Tento název Vás může plést a utvrzovat v představě, že v tomto článku se bude jednat o hospodu.. Nikoliv! Bude se jednat o naší milovanou vlast respektive o to, jaké poměry tu poslední roky panují... Poměry které panují hlavně v našem trestním zákoníku jsou příšerné. Asi se ptáte proč o tom píšu? Píšu z důvodu pondělního vysílání v televizních novinách z ostravské školy, kde žák 8. třídy brutálně zmlátil tři žáky 9. ročníku, respektive žáky speciální hokejové třídy. Ten delikvent byl zhodou náhod rom. V této chvíli se mi naskytují dvě otázky. Jak je možné, že naše budoucí hokejové reprezentanty zmlátí jeden kluk a druhá otázka je ta, jak je možné, že tento útočník nebude potrestán. Na každou z těchto otázek si dokážu odpovědět sám, bez nějakých těch "okolků". V prvním případě to bude asi tak, že tito hoši místo tvrdých srážek u mantinelů budou vyhledávat módní přehlídky, "butiky" a budou pouze a jen už na okrasu čistě vzhledovém výkonu, nikoliv ve výkonu hokejovém. V druhé otázce kterou sem si položil mě zaráží to, že takoví "parchanti", kteří mají jinou morálku, vychování, a proto svou sílu(spíše blbost) dokazují mlácením spolužáků.. A proto se ptám! Jak dlouho bude muset čekat ještě Český stát na to, až vyjde novela zákona, která tyto "parchanty" potrestá? Plno mladistvým to udělá radost, protože budou moct od 14 mít občanku a tedy plno dalších věcí, na ty ostatní padne konečně ruka zákona a pak se nebudeme muset bát projít noční ulicí...
Pascalův trojúhelník-Vůjtkův kruh
Pokud jste již někdy slyšeli o Kombinatorice, která patří v matematice mezi vesměs docela složitou část, tak Vám určitě nemusím vysvětlovat na jaké bázi funguje Pascalův trojúhelník a jak se tvoří. Ti co to neví, určitě to poznají z nákresu!
Jeho realizace je velice jednoduchá, základ jsou jedničky, které tvoří ramena trojúhelníku. Poté se dovnitř trojúhelníku sčítají čísla-začátek jedniček(pak další hodnoty, které nabere, vždy dvě čísla spolu), ty čísla jdou vždy sestupně od vrchu trojúhelníku, to znamená, že tedy dole budou čísla mít největší hodnotu.
Kdežto Vůjtkův kruh funguje na úplně jiné bázi než Pascalův trojúhelník. Vůjtkův algoritmus zakládá na jedničkovém středu, který je obsahem kruhu nejmenšího kruhu. Od těchto jedniček se odvádí další čísla, přičemž čísla které jdou vertikálně mají tento algoritmus: první dvě(resp. 3) hodnoty se sčítají a pak se už sčítají poslední hodnoty, které člověk vypsal(mezi 3 a 4 číselnou hodnotou horizontálně platí mezera). Čísla, které se vepisují vedle této řady jsou tvořeny násobky vedlejších hodnot, které jsou šikmo. Hodnoty, které se vepisují šikmo od základních jedniček jsou násobky čísla, které je právě poslední v této řadě. Hodnoty, které jsou horizontálně jsou tvořeny co dvě (mezi nimi je mezera, pokaždé když jsou sestaveny dvě) a jsou to součty posledních čísel v této řadě. Pod touto řadou a nad touto řadou se nachází další řada, které je tvořena taktéž součtem posledních dvou čísel, ale první číslo začíná až pod (nad) druhým číslem
Pascalův trojúhelník | ||||||||||||||||||
1 | ||||||||||||||||||
1 | 1 | |||||||||||||||||
1 | 2 | 1 | ||||||||||||||||
1 | 3 | 3 | 1 | |||||||||||||||
1 | 4 | 6 | 4 | 1 | ||||||||||||||
1 | 5 | 10 | 10 | 5 | 1 | |||||||||||||
1 | 6 | 15 | 20 | 15 | 6 | 1 | ||||||||||||
1 | 7 | 21 | 35 | 35 | 21 | 7 | 1 |
Vůjtkův kruh | ||||||||||||||||||
48 |
||||||||||||||||||
30 | ||||||||||||||||||
18 | ||||||||||||||||||
32 | 64 | 64 | 32 | |||||||||||||||
16 | 32 | 12 | 32 | 16 | ||||||||||||||
8 | 8 | 6 | 8 | 8 | ||||||||||||||
4 | 3 | 4 | ||||||||||||||||
2 | 2 | |||||||||||||||||
12 | 8 | 4 | 1 | 4 | 8 | 12 | ||||||||||||
24 | 15 | 9 | 6 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 | 6 | 9 | 15 | 24 | ||||||
12 | 8 | 4 | 1 | 4 | 8 | 12 | ||||||||||||
2 | 2 | |||||||||||||||||
4 | 3 | 4 | ||||||||||||||||
8 | 8 | 6 | 8 | 8 | ||||||||||||||
16 | 32 | 12 | 32 | 16 | ||||||||||||||
32 | 64 | 64 | 32 | |||||||||||||||
18 | ||||||||||||||||||
30 | ||||||||||||||||||
48 |
Suse Linux - změna textového editoru
Příliš si netykáte s
editorem vi a vadí vám, že se spouští při
provádění příkazů jako edquota, crontab,
visudo apod.? Naštěstí nemusíte být omezeni pouze
na tento editor, ale lze nastavit svůj oblíbený. Slouží
k tomu proměnná VISUAL, do které se dopíše cesta k
požadovanému editoru.
Pokud chcete zaměnit editor vi např. za joe,
použijte následující příkaz:
export VISUAL=/usr/bin/joe
Tento příkaz změní editor vi na joe, pouze
pro současnou relaci, pokud byste rádi zachovali
nastavení i pro budoucí přihlášení použijte příkaz
echo "export VISUAL=/usr/bin/joe" >> ~/.profile
Zdroj: www.novell.com/coolsolutions
IQ testy na internetu, aneb shareware kam se podívám
Před týdnem sem se odvážil si udělat iq test, neboť jsem byl zvědavý, jak na tom jsem s tou inteligencí. Tak jsem tedy dal na internet, přesněji na vyhledávač umístěný v seznamu.cz hledat toto sousloví "iq test". Nalezlo mi to plno odkazů, tak jsem použil ten první, protože vypadal docela pěkně, tak sem si ho tedy udělal něco kolem 30 otázek - musím ještě podotknout, že nikde nebylo ani "reklamštinou" napsané že je to zpoplatněné. Když sem ho tedy dokončil, klikl jsem na vyhodnocení a ukázalo se mi, že mám někde poslat sms za 80 korun, tak sem si řekl, že tedy vyhledám další test, že tento byl špatná volba. Udělal jsem další, ale kupodivu to byl stejný chyták, takže dva testy nazmar! Třetí test nebyl o iq, nýbrž o tom, jaké má kdo předpoklady na VŠ, ten sem si udělal napsalo mi to, že ano ano, ale iq mi to nenapsalo, pouze rozmezí od iq 125-130. Tak jsem tedy hledal až jsem našel stránku www.testy.wz.cz kde jsou jak menza testy, tak iq testy..Když sem si udělal ten první tak mi to hodilo IQ 127, zkusil jsem i ten druhý menza test a tam jsem měl přes 130. Fungují asi docela přesně, neboť odchylka je minimální. Zaplať pánbůh, že ještě existují weby, kde je něco "free". zde je odkaz na první menza test www.testy.wz.cz/menza.exe , a také si můžete stáhnout můj free inteligenční test, který taky není k zahození www.vujtas.wz.cz/programy/iq_test.exe . Sosejte :P
Na internetu jsem si četl článek o přetížení 4G, co to vlastně je a kdy nastává a další věci příbuzné tomuto tématu. Nedalo mi to spát a tak jsem si sedl ke kalkulačce a začal sestavovat vzorce které by mi řekly kdy dosáhnu přetížení 4G. Počítal jsem s tím, že má váha je 63 kilo a velikost tíhového zrychlení je 9, 81 m/s^2. Přetížení se počítá tím o kolik je větší síla F než tíha G. Po výpočtech mi vyšlo, že abych dosáhl přetížení,které je >=4G, musím dosáhnout zrychlení nejméně 40 m/s^2. Přetížení bylo při zaokrouhlení 4,07G. Takže tak nějak mi to relativně vyšlo.. Pokud by někdo s tímto výpočtem nesouhlasil a měl pádný argument na toto ať napíše, budu rád, když se dozvím, jestli jsem někde udělal chybu.
Červi v kině...docela dobrý název, který není názvem.. Když jsem poprvé slyšel tuto píseň tak jsem byl hodně mladý (rok 94') a docela byla zajímavá, ale netušil jsem, že je i k tomu videoklip. Název, který tento videoklip měl byl "červi v kině" ale chytří pochopí, že název je pouze šifra, ve které název říká úplně něco jiného.. Stačí si to říct několikrát za sebou.. Pro ty co nepochopili tak naznačím, že poslední slovo jsou svině. V tuto chvíli jsem viděl poprvé tento videoklip, který je famózně natočen a má v sobě kouzlo tehdejší doby. Jsem si tím zcela jist, že v dnešní době by si za tuto píseň, i když není nějak orientovaná proti, vysloužil každý nejméně týden na první stránce v bulvárních plátcích. Někteří lidé totiž nechápou některé spojitosti a pletou si pojmy s dojmy a s vlastními subjetivními názory, které pak předkládají a dělají z nich rádoby objektivní pravdivé moudra! Sám to vím, protože jsem jednou psal J. X. Doležalovi a ten mi odpověděl tak jak mi odpověděl, přitom každý víme svoje jak to vlastně bylo s ním na začátku!
Variace, permutace, kombinace.. co to vlastně je??
Variace bez opakování
kČLENNÁ VARIACE Z n PRVKŮ je uspořádaná ktice sestavená z těchto prvků tak, že každý prvek se v ní vyskytuje nejvýše jednou (na pořadí prvků v ktici tedy záleží). Počet všech kčlenných variací označujeme Vk (n)= n ! / ((n-k)!)
příklad: K zaplnění stolu v hospodě je potřeba 3 lidí, ale právě je k dispozici 5 lidí, kolik různých stolů můžeme udělat??
p = V3 (5)= 5! / 2!= 60
Můžeme sestavit 60 stolů.
Permutace bez opakování
PERMUTACE Z n PRVKŮ je uspořádaná ntice z těchto prvků. To znamená, že do skupiny vybereme všech n prvků a jejich pořadí zaměňujeme. Počet všech permutací označujeme P (n). Tento počet se ručí jako: P (n)= n !
příklad: Po škole v Jantaru chtějí říct svůj názor na hodinu češtiny kamarádí Tomáš, Adam, Jirka, Kuba, David a Vašek. Kolik možných je pořadí jejich výstupu?
p= P (6) = 6!= 720
Počet všech možných pořadí jejich výstupu je 720.
Kombinace bez opakování
kČLENNÁ KOMBINACE Z n PRVKŮ je kprvková podmnožina nprvkové množiny. To znamená, že na pořadí prvků ve skupině nezáleží. Počet všech kčlenných kombinací označujeme Ck (n) = n !/(k !*(n - k)!)
příklad: V hokejovém družstvu je 13 útočníků, 5 obránců, 2 brankáři, kolik sestav je možné vytvořit, jestliže sestava obsahuje 3 útočníky, 2 obránce a jednoho brankáře??
p= C3 (13) * C2 (5)* C1 (2)= 5 720
Je možné vytvořit 5 720 sestav
.
Variace s opakování
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Z n PRVKŮ je uspořádaná ktice sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje nejvýše k krát. Počet nejvýše kčlenných variací s opakováním z n prvků označujeme V'k (n)= n^k
příklad: Kolik maximálně pokusů můžeme uskutečnit, abychom zjistili největší možný počet hesel, když víme, že každé heslo má 4 místa a může se skládat z 10 čísel.
V'4 = 10^4 = 10 000
Nejvýše možných pokusů na zjištění hesla je 10 000.
Permutace s opakováním
kČLENNÁ PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM Z n PRVKŮ je uspořádaná ktice sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje alespoň jednou. Počet všech permutací s opakováním z n prvků, v nichž se jednotlivé prvky opakují k1 krát, k2 krát..., kn krát, se označuje P'( k1 , k2 , kn). Platí: P'( k1 , k2 , kn) = ((k1+ k2+....+kn)!)/k1 !* k2!*kn!
příklad: Urči počet všech pěticiferných přirozených čísel, jež lze sestavit z cifer 5 a 7, má-li v každém z nich být číslice 5 právě třikrát.
p= P' (3,2) = 5! /(3!*2!)=10
Hledaných pěticiferných čísel, ve kterých je číslice 5 třikrát, je 10.
Kombinace s opakováním
kČLENNÁ KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM Z n PRVKŮ je neuspořádaná ktice sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje nejvýše kkrát. Počet všech kčlenných kombinací s opakováním se označuje C'k (n).
Tady platí
příklad: V sáčku jsou červené, modré a fialové bonbóny. Bonbóny téže barvy jsou nerozlišitelné. Urči kolika způsoby lze vybrat 5 bonbónů, jestliže v sáčku je alespoň 5 bonbónů od každé barvy.
C'5 (3)= 7!/(5!*2!)=21
5 bonbonů lze vybrat 21 způsoby.
odkaz na tento velice dobrý článek zde
Každý kdo zkoušel programovat v nějakém jazyce zkoušel a nebo zkouší tvořit nějaké hry. Postupem času ho to ale omrzí kvůli náročností algoritmů funkcí. Hry lze psát i ve visual basicu, problém tu ale je! Když člověk chce dosáhnout, aby se mu postava hýbala, tzn. gif animace - nedosáhne toho. Protože Visual basic 6.0 nepodporuje animace. Sice existuje knihovna gif animator, ve které teoreticky by se to dalo nějak napsat ten pohyb, ale čistě prakticky je to nemožné. Existuje i další způsob, který je popsaný zde. Docela náročný a jak si člověk všimne, tak neřeší problém, který se nám vyskytl.. Tento způsob pouze implikuje animaci z externího souboru, takže k výslednému exe souboru je potřeba mít i další věci jako jsou animace a zvuky. Tento problém naštěstí odstraňuje jazyk C#, ve kterém se zdokonaluji a tak doufejme, že hra Street fight v dalším vydání bude napsána v jazyku C#.
Analýza dokázala hovno, analýza dokázala hovno. Tady tohle to už zpívala na začátku 90 let kapela Slobodná Europa, bohužel tento článek nepojednává o této písni. Mluví o mé analýze a následné statistice, kterou jsem vytvořil. Volně ke stažení je v sekci stahuj ;-).
Dám Vám na ukázku postup, jak vytvořit syntaxi na výpočet dráhy, rychlosti a času když neznáme přesné určení jednotek. Jako ukázku jsem zde vložil algoritmus na výpočet dráhy. Kochejte se ;-).
Rekurze znamená
sebeopakování. Používá se velmi často v
matematice a informatice. V oblasti
matematiky pojem rekurze chápeme jako definování objektu
pomocí volání sebe sama. Využívá se například pro
definici přirozených čísel, stromových struktur a
některých funkcí.
V programování rekurze představuje opakované vnořené
volání stejné funkce (podprogramu), v takovém
případě se hovoří o rekurzivní funkci. Nedílnou součástí
rekurzivní funkce musí být ukončující podmínka
určující, kdy se má vnořování zastavit. Jelikož bývá
nejčastějším zdrojem chyb, je třeba ji navrhnout
dostatečně robustním způsobem a prověřit veškeré možné
stavy.
Pro uplatnění rekurzivních algoritmů je
zapotřebí, aby programovací jazyk umožňoval volání
podprogramu ještě před ukončením jeho předchozího
volání.
Po každém kroku volání sebe sama musí dojít ke
zjednodušení problému. Pokud nenastane koncová situace,
provede se rekurzivní krok.
Každý algoritmus využívající rekurzi lze přepsat do
nerekurzivního tvaru při použití zásobníku nebo jiné
paměťové struktury.
Rozdělení: Rekurzivní chování může být různé v závislosti na tom, kolik podprogramů se jí účastní. Rozlišujeme dva základní
typy dělení:Přímá
rekurze nastává, pokud podprogram volá přímo sám sebe.
Nepřímá (vzájemná) rekurze je situace, kdy
vzájemné volání podprogramů vytvoří „kruh“. Např.
v příkazové části funkce A je volána funkce B, ve funkci
B voláme funkci C, která volá funkci A.
Druhé dělení:Lineární rekurze nastává, pokud
podprogram při vykonávání svého úkolu volá sama sebe
pouze jednou. Vytváří se takto lineární struktura
postupně volaných podprogramů.
Stromová rekurze nastává, pokud se funkce nebo
procedura v rámci jednoho vykonání svého úkolu vyvolá
vícekrát. Vzniklou strukturu je možné znázornit jako
strom. Pro dvě volání v jednom průchodu vzniká binární
strom, pro tři ternární strom, atd.
Při kombinaci zmíněných typů rekurze lze docílit velmi
komplikovaných struktur. Je třeba připomenout, že již z
charakteru takovéhoto volání podprogramů nelze docílit
jiné, než symetrické struktury.
function faktorial(byval cislo as integer) if cislo<=1 then faktorial=1 else faktorial=cislo*faktorial(cislo-1) end function |
function fib(byval cislo as integer) if cislo=1 then fib=1 elseif cislo<1 then fib=0 else fib=fib(cislo-1)+fib(cislo-2) end function |
Ve čtvrtek 18. 10. 2007 jsem navštívil klub Templ na Stodolní, abych zahlédl a taky se zaposlouchal do výborných písniček výborného textaře a muzikanta Františka Sahuly & Synové výčepu. Sice se moc lidí nešlo, ale o to František a spol. lépe hráli. Koncert byl ve velice rychlém tempu, skvělé texty, skvělá hudba, no prostě grandiózní koncert. Synové výčepu byli velice přátelští a tak se s nimi člověk mohl v klidu pobavit bez okolků.